zaterdag 3 oktober 2015

Missie niet geslaagd

ASCHWIN:

Kustmarathon Zeeland. Eentje om niet snel te vergeten. In mijn geval helaas niet op een positieve wijze...
Ik ben gefinisht hoor, maar de missie van vandaag is verre van geslaagd.

Het weer was prachtig, het strand lag er door de eb ook helemaal niet verkeerd bij. En toch verliep de race anders dan verwacht.

Over de eerste helft van de marathon kan is kort zijn: die verliep uitstekend! Helemaal volgens plan. Ik had me voorgenomen om met de rem erop te lopen en dat lukte deze keer wonderwel goed (meestal is dat een probleempje...). Prachtig lopen ook hoor over al die waterkeringen en duinengebieden.
Op het halve marathonpunt, na 21 km, kwam ik goedgemutst voorbij Linda gelopen en had ik een gemiddelde van 12 km/uur gelopen. Ik voelde me nog goed.

Zwaaiend naar Linda, halverwege de race

Maar een paar kilometer later, op het strand, stroomde alle energie uit mijn lichaam weg. Zo plots, zo onverwachts! Ik schrok ervan, maar hield de moed erin. Ik ging er vanuit dat dit een tijdelijke dip zou zijn die ik wel weer zou overwinnen. Nog een extra energiegelletje naar binnengewerkt, veel gedronken en zo'n 2 km p/u langzamer. Wachtend op herstel...

En langzaamaan kwam dat ook wel. Totdat ik op het 30 km-punt kramp in de kuiten kreeg. En in mijn lies. Ook nog nooit meegemaakt...
Ik begreep al vrij snel dat dit een wedstrijd was die een ander doel kreeg: uitlopen!

De laatste 12 km sukkelde ik voort. Moest regelmatig wandelen. Werd misselijk. Het lopen zal er ook wel treurig hebben uitgezien: sukkeldrafje, geen lachje op mijn gezicht te bekennen. Nee... dit was niet de Kustmarathon die ik wilde lopen.

Ik finishte uiteindelijk na 4 uur en 8 minuten. Véél langzamer dan gedacht natuurlijk. Maar ja. Zo gaat dat soms met marathons. Het is geen vanzelfsprekendheid dat dat allemaal goed gaat, ook al heb je nog zo je best gedaan in de voorbereiding.

Hieronder de uitslaggegevens. Voor mijn gevoel liep ik ergens achteraan in het peloton van zo'n 1500 finishers (1900 starters). Uiteindelijk bleek dat nogal mee te vallen (finishde op 568e plek). Maar je ziet wel erg goed de terugval na het halve marathonpunt (waar ik aankwam na 1 uur en 48 minuten).


Na de finish had ik wel 'even' nodig om bij te komen. Ik vermoed dat ik zo'n half uur tegen dat mooie kerkje van Zoutelande heb gezeten! Zie foto hieronder:

 
Maar ondanks dit negatieve relaas (ik had misschien een dagje moeten wachten om e.e.a. in juist perspectief te plaatsen; want morgen ben ik vast iets blijer/trotser op het uitlopen van deze race...), moet ik wel stellen dat deze marathon een PRACHT-marathon is. Waar elders vind je dit soort hardloopparcoursen? De afwisseling van bos, duinen, schelpenpaden, los zand, strand, de waterkeringen én die mooie Zeeuwse dorpjes waar je doorheen loopt zijn uniek. Dit is echt het allermooiste sportevenement van Zeeland.
 
Dus... ik denk dat ik volgend jaar maar weer eens terug moet komen om déze editie voorgoed te kunnen vergeten!
 

7 opmerkingen:

  1. Hoi vergeet niet het is niet voor niks de zwaarste van nederland! gewoon trots zijn op je prestatie

    edwin de jaeger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet het Edwin.
    Jij hebt trouwens érg goed gelopen zeg! Proficiat.

    Aschwin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Aschwin, ik ben verre van tevreden ging weg op ruim onder de 3 uur, maar heb vanaf begin geen meter in me ritme gelopen, en dan ook nog eens 28 km alleen.
      maarja volgend jaar nieuwe poging denk ik ( alleen als het laag water is)

      Verwijderen
  3. Hoi Aschwin, wellicht niet het gewenste resultaat na een prima voorbereiding maar je kunt inderdaad met recht trots zijn op je prestatie. Kustmarathon is de mooiste en tegelijkertijd de zwaarste marathon. Nu lekker nagenieten 😃 Overigens positief dat je alweer aan volgend jaar denkt :-)

    Groeten Angelo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat het niet liep zoals je hoopt maar je hebt het toch maar weer gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het loopt niet altijd zoals je wilt en de marathon afstand blijft onvoorspelbaar, maar niet opgegeven toen het minder ging en doorzettingsvermogen getoond. op naar de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen