woensdag 18 maart 2015

Dwars door Zuid-Nederland

ASCHWIN:

Zoals reeds aangekondigd, heb ik de afgelopen dagen de langeafstands fietstocht 'Schelde-Rhein route' gefietst.
Zondag vertrokken vanuit Breskens en dinsdag uiteindelijk via een extra lus ná het volbrengen van deze route, aangekomen in Waalre.

Dag 1: Breskens - Rijsbergen (146,7 km)

Zondag dus in de kou vertrokken. Net een graad of twee boven het vriespunt en helaas een flink windje tegen vanuit het oosten met af en toe een miezerbuitje. Niet echt ideale fietsomstandigheden. Maar ik begon gemakkelijk: de boot van 8:30 uur van Breskens naar Vlissingen!
Aangezien het een tijdje geleden was dat ik flinke afstanden had gefietst én het feit dat ik de dag ervoor die lange duurloop van 35 km had hardgelopen, maakten samen met de weersomstandigheden dat het allemaal niet vanzelf ging...
Maar alleen al het feit dát ik daar op mijn fietsje zat en er aan begonnen was, maakte alles goed. Ik had een paar mooie dagen in het verschiet, waar ik al enige tijd naar had uitgekeken.

(klik op de foto's en plaatjes voor een vergroting)

De LF13-route bracht me, de Schelde volgend doorheen Zeeland.

Maar zoals gezegd, was ik op zondagochtend vertrokken. En heel gelovig Zeeland zat in de kerk of thuis met de verwarming op 20 graden. Met als gevolg dat er nergens ook maar één kop koffie te verkrijgen was. Het klinkt misschien een beetje vreemd voor een Zeeuw, maar daardoor was ik maar wát blij dat ik Zeeland op een gegeven moment verliet en het Bourgondische Brabant infietste! Het eerste het beste dorp was het meteen al raak: een wielrenwedstrijd (junioren) en gezellige, goedgevulde café's! Tijd voor koffie met appelgebak dus...

Uiteindelijk fietste ik aan het eind van de middag Rijsbergen binnen, na een dikke 146 km. En ik moet bekennen dat ik heel blij was dat ik arriveerde bij mijn eerste overnachtingsplaats. Deze dag voelde door het weer écht aan als een flinke sportdag. Een relaxed fietstochtje is anders...

De route van dag 1

Dag 2: Rijsbergen - Venlo (151,8 km)

Na een prima nacht in een zeer ruime chalet op een kampeerboerderij, stapte ik iets na achten 's ochtends alweer op de fiets. Het weer was een stuk zachter dan de dag ervoor. Nog wel koud in de ochtend, maar de wind was minder sterk, waardoor alles veel aangenamer aanvoelde. En toen 's middags ook nog de zon zo af en toe zich liet zien, was het een prima fietsdag aan het worden.
De route was formidabel. Veel bos- en heidegebied, vaarten en kanalen en mooie Brabantse dorpjes.

De ochtendnevel nog boven deze plas in het Mastbos bij Breda

Een van de bruggen over het Wilhelminakanaal

De 'moskee' van Lierop

Je ziet aan de volgorde van de foto's dat het weer steeds beter werd. Zodat ik uiteindelijk in enkel een shirtje Venlo binnenreed. De kamer die ik had gereserveerd bij een B&B midden in het centrum deed me denken aan de huizen en kamers tijdens mijn studententijd. Alleen was het ontbijt in die periode vaak veel minder uitgebreid en gezond dan wat ik hier in Venlo voorgeschoteld kreeg. Super.

Met de aankomst in Venlo was eigenlijk de Schelde-Rhein route volbracht. Er stonden 298 km op de teller.

De route van dag 2


Dag 3: Venlo - Roermond - Waalre (117,7 km)

Maar gelukkig had ik er nog een stuk aan vastgeplakt! Want deze dag beloofde een schitterende fietsdag te worden. Het weer zou uiteindelijk de 17 graden Celcius aanraken, de lucht was de hele dag helblauw en de wind blies voor het eerst ook eens in mijn rug door de draaiing in mijn route!

Want vanuit Venlo fietste ik eerst zuidwaarts, langs de Maas, tot in Roermond. Daar werd ik overigens verrast door het prachtige gebied rondom de Maas: prachtige uiterwaarden, zijtakken van de rivier en idyllische vergezichten. Limburg op z'n mooist als je het mij vraagt.

Langs de Maas (hier net onder Venlo)

Als je zo alleen fietst, maak je vrij gemakkelijk nieuwe vrienden...
Deze kudde (inclusief langharige kalfjes!) vergezelden mij bij het
verorberen van mijn krentenbolletjes zo rond het middaguur.

Uiteindelijk stak ik bij Roermond de Maas weer over en draaide richting het noord-oosten met mijn route. Via Weert koerste ik af op Valkenswaard en Waalre. En met name die laatste 40 km waren ook de moeite waard, doorheen het mooie Peellandschap.


Leenderbos & Groote Heide

Leenderbos & Groote Heide

Al met al een prachtige afsluiter van deze driedaagse fietstocht. Het gezellige familiebezoek aan het eind van de rit (en Linda die me daar dan ook kwam oppikken) met een heerlijke douche én warme maaltijd, maakten het helemaal af!

De route van dag 3



1 opmerking: