zaterdag 19 april 2014

Marathon van Zeeuws-Vlaanderen

ASCHWIN:

Wat een genot om aan deze marathon mee te doen en door je eigen woonomgeving te lopen. Ten eerste is het een prachtig parcours met vele natuur- en onverharde stukken, maar ten tweede staat er om elke hoek wel een bekend naar je te roepen. Stimulerend!

Zoals al eerder geschreven, was het mijn doel om binnen de 3 uur en 30 minuten te eindigen. En dat is gelukt, kan ik je alvast melden!
Al na een paar kilometer voelde ik dat het allemaal heel goed voelde. Maar om niet te hard van stapel te lopen keek ik nog even de kat uit de boom. Daarnaast was ik ook aan het samenlopen met neef Bryan. Ook hij mikte immers op een tijd van 3:30 uur.

(voor vergrotingen de foto's: klik erop)

Met neef Bryan in het startvak. Ja, we hadden er zin in!

Maar al in de bossen tussen Clinge en Kapellebrug besloot ik toch te versnellen. En eerlijk gezegd liepen we sneller dan ons voorgenomen schema... Dus nam ik afscheid van Bryan en liep ik door.

Hier nog met Bryan. Ook op de foto mijn compaan
waarover ik in de alinea hieronder schrijf (geel petje).

Hier nog een foto van fotograaf Marco Pijpelink; in de Clingse
bossen nog samen met Bryan.

Ik raakte aan de praat met een loper uit Graauw, die ik ken van de zaterdagochtendtrainingen. Hij meldde me dat hij liep op het schema van 3:15 uur. In een seconde nam ik het besluit om met 'm mee te lopen. We zouden wel zien tot hoe ver dit gedurfde schema me zou brengen.

Zo rond het 20 km-punt liep ik zelfs bij hem weg. Volgens mij niet doordat ik nog meer versnelde, maar door het feit dat hij zijn eigen schema diende los te laten. Ik voelde me nog steeds super goed, dus besloot ik door te zetten.

Net vóór het 21 km-punt. Halfweg.

Mijn bevoorrading onderweg ging fantastisch. Linda tufte in haar autootje van het ene naar het andere punt. Ik denk dat ik haar wel zeven of acht keer heb getroffen onderweg. Ze stond er met water en evt. wat te eten. Los van het feit dat dat handig was, was het natuurlijk ook altijd weer een opkikker om gesupporterd te worden!
Mijn tweede goed supporter van de dag was mijn vader. Hij stond op zijn fiets me op te wachten na zo'n 23 km. Hij fietste met me mee tot ongeveer km-punt 35. Leuke verrassing, want dat hadden we van tevoren niet afgesproken!

Na ongeveer 30 km neem ik hier een flesje aan 
van Linda. Als je goed kijkt zie je mijn vader achter
de zwarte loper fietsen.

Na 35 km begon er lichte stijfheid op te treden in mijn spieren. Het liep allemaal net iets minder soepel en stijver. Het natuurgebiedje 'Eiland van Meijer' deed dat ook geen goed. Toen ik daar weer uit tevoorschijn kwam was het beste er écht af. Ik kon mijn km-tijden niet vasthouden. De eindtijd van 3:15 uur liet ik dan ook al snel varen. Maar goed, niet getreurd natuurlijk. Ik liep immers nog ver onder mijn doelstelling!

Hier kom ik uit dat mooie gebied tussen Axel en Terneuzen.

De rest van de marathon werd een kwestie van 'blijven hardlopen en finishen'. Mijn tempo daalde flink tussen km 35 en 40. De laatste 2 km (op de Scheldedijk) verdapperde ik weer wat. Oók omdat ik in de gaten had dat ik nog steeds onder de 3:25 uur kon eindigen.

Uiteindelijk finishte ik in een prachtig PR (mijn vorig PR stond op 3:32 uur) van 3:23:01 uur! Missie geslaagd en enorm genoten van deze fantastische marathon.
De tijd was goed voor een 75e plaats overall (650 deelnemers).

Aankomst!


En na de finish: supporteren voor de vele bekenden die de finishlijn passeren
(die soms al hardlopend een foto van de toeschouwers nemen, hè Johnny Stuurman!)

1 opmerking: